19 stycznia 2013 r. zmienią się zasady szkoleń na prawo jazdy
A to za sprawą
rozporządzenia MTBiGM z 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia
do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz. U. z 2012 r., poz. 1019), które określa m.in.:
1)
szczegółowe
wymagania w zakresie wyposażenia dydaktycznego, warunków lokalowych
i placu manewrowego,
2) szczegółowy program poszczególnych rodzajów szkoleń,
3) szczegółowe warunki i tryb postępowania
z dokumentami dotyczącymi osób ubiegających się o uzyskanie
uprawnienia do kierowania pojazdami i kandydatów na instruktorów oraz
wzory stosowanych dokumentów,
4) szczegółowe warunki i tryb prowadzenia dokumentacji przez ośrodki szkolenia kierowców,
5) wzory dokumentów związanych z prowadzeniem szkolenia.
Również 19 stycznia 2013 r. zmianie ulegną zasady wydawania praw jazdy
Przewiduje to rozporządzenie MTBiGM z 31 lipca
2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do
kierowania pojazdami (Dz. U. z 2012 r., poz. 1005), które określa szczegółowe
warunki wydawania i zatrzymywania dokumentów stwierdzających uprawnienia do
kierowania pojazdami, cofania i przywracania uprawnień do kierowania pojazdami,
a także szczegółowe czynności organów i innych jednostek z tym związane oraz wzory
dokumentów stosowanych w tych sprawach.
Od 1 stycznia 2013 r. nastąpią zmiany w drogach krajowych
Stanie się to na mocy dwóch rozporządzeń MTBiGM z 25 września 2012 r. w sprawie pozbawienia dróg
kategorii dróg krajowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1077) i z 27 września 2012 r.
w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (Dz. U. z 2012 r., poz.
1076). Na ich podstawie przymiot drogi
krajowej utracą odcinki drogi krajowej nr 12 i nr 51 oraz zyskają odcinki dróg
gminnych w ciągu drogi krajowej nr 51 i nr 52.
Od 1 stycznia 2013 r. będzie stopniowo wydłużany wiek emerytalny
Przewiduje to ustawa z 11 maja 2012 r. o zmianie
ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r., poz. 637), która zakłada podwyższenie
wieku emerytalnego do 67 lat i zrównanie go dla kobiet i mężczyzn. Ustawa
wprowadza także emerytury częściowe, z których będzie można skorzystać przed
przejściem na właściwą emeryturę. Co istotne, wiek emerytalny
będzie wzrastał stopniowo. Od 1 stycznia 2013 r. wzrośnie o miesiąc (dla kobiet
i dla mężczyzn), później zaś będzie rósł w każdym roku o 3 miesiące. Ustawa
zakłada, że kobiety osiągną docelowy wiek emerytalny 67 lat w 2040 r., a
mężczyźni w 2020 r. Wynika z tego, że zmiany systemu emerytalnego obejmą
kobiety urodzone po 30 września 1973 r. i mężczyzn urodzonych po 30 września
1953 r.
19 października
br. nastąpią zmiany w wykazie dróg, po których mogą poruszać się ciężkie
pojazdy
Stanowi
o tym rozporządzenie MTBiGM z 6 września 2012 r. w
sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać
się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg
krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku
pojedynczej osi do 8 t (Dz. U. z 2012 r., poz. 1061).
19 października 2012 r. nastąpi zmiana wysokość opłat za wydanie zezwolenia
na przejazd pojazdu nienormatywnego
Kwoty poszczególnych opłat można znaleźć w rozporządzeniu MTBiGM z 28 marca 2012 r. w sprawie wysokości opłat za
wydanie zezwolenia na przejazd pojazdy nienormatywnego
(Dz. U. z 2012 r., poz. 366).
Od 19 października br. zaczną obowiązywać nowe zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych
Stanie się to za sprawą rozporządzenia MTBiGM z 23 maja 2012 r. w
sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz. U.
z 2012 r., poz. 629), które reguluje kiedy pilotowanie jest obowiązkowe,
określa uprawnienia pilota oraz wskazuje sposób oznakowania i wyposażenia
pojazdu wykonującego pilotowanie.
Od 19
października 2012 r. będą nowe zasady zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych
Tak
przewiduje rozporządzenie MTBiGM z 22 czerwca 2012 r.
w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych
(Dz. U. z 2012 r., poz. 764), które określa m.in.:
·
warunki
dystrybucji blankietów zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego,
·
sposób
i tryb wydawania zezwoleń,
·
warunki
wyznaczania trasy przejazdu oraz kryteria ustalania warunków przejazdu pojazdu nienormatywnego, w tym przejazdu przez most lub wiadukt,
·
wzory
zezwoleń oraz wzory dokumentów związanych z ich wydawaniem.